Wednesday, June 10, 2009

Pengalaman lucu dengan penghidap kencing manis

Sejak berkongsi kebaikan shaklee terdapat banyak insiden lucu tetapi mungkin menyesal tak kesudahan.
Kes No 1.Terjadi keatas ibumertua kepada anak saudara saya dari Kampong Delik Klang. Saya dipangil berjuma sebab kaki dah bernanah kaki kerana kencing manis. Agak lama menghidap masalah ini tapi takut hendak ke hospital...Takut bersalah atau apa tak tahulah. Di waktu yang sama berusaha juga dengan berbagai ubat lain. Melihat keadaanya kalau di hospital kemungkinan dipotong tu ada kata saya. Anak saudara saya ini membeli program kencing manis shaklee. Kami berikan fiber yg terbaik sebab dah kronik dan 2 minggu lagi kembali ke hospital. Dengan izin Allah swt kering luka-luka nya. Oleh kerana hendak berjimat takut cepat habis maka tiada beristikomah dalam perubatan. Tiga bulan kemudian tiba-tiba kami di panggil sekali lagi oleh anak saudara tu minta cepat datang ke Hospital Klang. Waktu nak hampir cuti (1 ke 2hari )nak hari Raya Haji. Sewaktu melawat beliau di ward, kami didatangi saorang Doctor muda (Perempuan Melayu).. dia ingat kami(saya dan Isteri)waris si pesakit; bersungguh dia memujuk minta izan di buatkan pemotongan katanya kalau berlaku apa-apa dalam waktu cuti ini susah sebab tiada Doctor. Terkejut juga dibuatnya... dalam hati berkata (amboi senangnya nak potong kaki orang ..teringin juga nak bertanya bolehkah disambongkan kembalikah?) Saya menjawap saya bukan waris tetapi saudara kepada menatu pesakit ini. Di waktu yg sama anak saudara datang bersama saorang Doctor (Cina --lelaki). Anak saudara meminta saya terangkan kepada Doctor apa pemakanan barang Shakle yg kami berikan. Tersentak juga, Doctor itu berkata ...macam mana jadi bergini. Beliau mengetahui barangan Shaklee . baik tetapi bagaimana boleh jadi sampai bergini?. Melalui cerita Emak mertua tu . barulah anak menantu serta saya tahu mengapa.... ada anak perempuan (anak sulung) memberikan barangan jenama lain..lebih murah katanya. . kesian si ibu tu..
Anak saudara memohon kepada Doctor diberikan tempuh untuk mengambil kembali barangan shaklee dan Doctor itu memberi tempuh dalam dua minggu kalau masih tak berubah juga baru potong kaki. Dengan kesungguhan serta istikomah beliau terselamat dari dipotong. TETAPI kes dua Doctor yang berbeza pandangan serta lucu. Seorang dah dipotong segera agar selesai masalah . Yang kedua sngguh memberikan peluang kedua .. mungkin dia mengerti barangan Shaklee. Yang mengerikan kalau tersilap lagi habis kaki melayang bergitu sahaja. Teringat saya kembali terhadap arwah Ibu saya yang juga takut ke hospital. Pernah saya tanya arwah Ibu saya, katanya Doctor sekarang bukan macam dulu-dulu ramai yang Tua/Dewasa. Sekarang terbalik ramai "budak". Kini saya faham mengapa ramai orang tua-tua /dewasa takut ke hospital.

Kes No 2. Di Batu Cave.. Setiausaha Masjid (lelaki). Baru bersara. Baru pula membeli Proton Perdana baru tapi tak boleh bawa sebab masalah mata...penglihatannya 'double vision.' Doctor di Hospital Swasta Cina dekat Bas Station Pudu Raya memberi tempoh (6 bulan)untuk buat operation. Saya nasihatkan Tn haji bahawa sambil menunggu mengapa tak cuba program kencing manis Shaklee. Mula-mula agat liat juga tetapi apabila telah diterangkan/cerita kan pengalaman dan secara specifik sasaran barangan yg akan dimakan...reda hati kerana kata Tn Haji selama ini dia juga telah banyak membeli barangan seperti ini tapi tak dapat penerangan sejelas seperti yang didengari dia. Macam-macam ok hendak membeli tetapi melihat riak air muka namapak macam "berat" untuk mencuba sebab barangnya agak banyak ..maklomlah dan kronik serta mahu cepat hasil.... kerana lagi 2 minggu akan berjumpa Doctor kembali. Reading gula kencing manisnya pula amboi tersangat tinggi ... 20. Tak pernah turun walau pun makan ubat kata Tn haji tu.. Melalui pengelaman serta permerhatian saya menyatakan "Haji ni seperti berada dalam keadaan "time bomb" ...risiko buta...atau coma. Saya dan isteri memberi beberapa nasihat... "Penyakit ini ganjil sifatnya Tn Haji..kalau kita tak ikhlas dan 'liat' untuk berubat penyaklit pun berperangai serupa....'liat ' untuk keluar. Baru lah isteri beliau mahu membelinya.
Dua minggu kemudian isteri saya menerima panggilan dari Tn Hj ..kata dia .dia berada dekat sini memandu kereta sendiri. Seronok mendengar suara beliau dapat memandu kereta barunya tu. Yang lagi meneyeronokkan reading gulanya dan turun ..mula-mula 3 dan kemudian stable di tangga 5... Dia mengaku tidak pernah turun .... asik duduk tangga ... 20 .ja..dari mula mengambil ubat hospital. Kami nasihat agar istikomah.
Selepas itu lama juga Tn Haji tu tak menalipon saya. Biasalah kalau dah sehat tu jarang-jarang talipon lagi. Setiap kali saya buta follow up bertanyakan keperluan barangan Shaklee pasti dah lam dah habis....beliau asek menjawab dah sehat dah.Kini sebok balik ke kampong nak buat rumah banglo (RM 300K) bila isteri bersara kelak ( 2tahun lagi)akan pindah ke kampong. Selepas itu agak lama juga tidak mendengar berita ...tiba -tiba melalui orang lain mendapat berita yang Tn Haji sudah kembali menemu Allah swt. .. meninggal di kampong. Innalilahhirajiuun.



 berminat untuk cegah kencing manis boleh dapatkan set ini
BELI SET CEGAH DIABETIC.



No comments: